Shape
carespot.gr
carespot.gr

Βιταμίνη Β12: Που τη βρίσκουμε και γιατί είναι κομβική για την υγεία σώματος και εγκεφάλου

Carespot Pharmacy.
CARESPOT PHARMACY
Φαρμακείο

20 Ιανουαρίου 2023

Γνωρίζετε τη σπουδαιότητα της βιταμίνης Β12 ή αλλιώς κοβαλαμίνης; Αν όχι, είναι καιρός να μάθετε όλα όσα πρέπει γι' αυτή αφού το τελευταίο που θέλετε είναι να έχετε έλλειψη. Η βιταμίνη Β12, που είναι μία υδατοδιαλυτή βιταμίνη, αποτελεί ένα ουσιώδες θρεπτικό συστατικό που βοηθάει τον οργανισμό να παράγει DNA, ενυδατώνει τον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα και βοηθάει στη δημιουργία υγιών ερυθρών αιμοσφαιρίων. Επίσης δίνει ενέργεια αλλά και δυναμώνει τα οστά. Τη Β12 τη συναντάμε / λαμβάνουμε φυσικά στο κρέας, το ψάρι και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αλλά και στα επεξεργασμένα δημητριακά πρωϊνού. Ωστόσο η Β12 μπορεί να δημιουργηθεί και στα εργαστήρια. 

Μερικοί άνθρωποι έχουν έλλειψη πρωτεΐνης που βοηθά το σώμα να απορροφά τη βιταμίνη Β12 από τα φαγητά και τα συμπληρώματα. Επίσης υπάρχουν και ενέσεις ή ρινικά σπρέι της εν λόγω βιταμίνης. Έλλειψη βιταμίνης Β12, που όπως είναι λογικό εμφανίζουν με συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές και πιο συγκεκριμένα οι χορτοφάγοι (vegetarians) μπορεί να θέσει σε υψηλό κίνδυνο έναν άνθρωπο για έναν συγκεκριμένο τύπο αναιμίας που οδηγεί σε αίσθημα αδυναμίας και κόπωσης.


Πρόληψη και καταπολέμηση κατάθλιψης

Η βιταμίνη Β12 παίζει σημαντικό ρόλο στην παραγωγή σεροτονίνης, γι' αυτό και η έλλειψή της είναι πιθανό να συνδέεται με κλινική κατάθλιψη. Σε μελέτη που έγινε φάνηκε ότι γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας που ήταν με ειδικές ανάγκες και είχαν έλλειψη βιταμίνης Β12 διπλασίασαν τις πιθανότητες να προσβληθούν από σοβαρή κατάθλιψη. Αντιθέτως εκείνες που είχαν υψηλά επίπεδα Β12 έδειξαν ταχύτερη αποκατάσταση από σοβαρές καταθλιπτικές διαταραχές. 


Μείωση πιθανοτήτων για εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας

Η λήψη συμπληρώματος βιταμίνης Β12 θεωρείται ότι μειώνει την ομοκυστεΐνη στο αίμα που βοηθάει σε μια ασθένεια που σχετίζεται με την ηλικία και ονομάζεται εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας. Πρόκειται για ασθένεια των ματιών που μπορεί να προκαλέσει μέχρι και τύφλωση στους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας. Σε μελέτη στην οποία συμμετείχαν 5.000 γυναίκες 40 ετών και άνω, εκείνες που έπαιρναν συμπληρώματα βιταμίνης Β12 και Β6 και φολικό οξύ είχαν κατά 34% λιγότερα κρούσματα εκφυλισμού ωχράς κηλίδας σε αντίθεση μ' εκείνες που δεν λάμβαναν. Επίσης οι πιθανότητες εμφάνισης σοβαρού εκφυλισμού ωχράς κηλίδας ήταν 41% μικρότερος. 


Υγεία στην εγκυμοσύνη

Αν μια γυναίκα έχει έλλειψη βιταμίνης Β12 και βρίσκεται σε πρώιμα στάδια εγκυμοσύνης, το παιδί έχει αυξημένο ρίσκο για γενετικές ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα και να γεννηθεί με χαμηλό βάρος. Επίσης μητέρες με έλλειψη Β12 έχουν περισσότερες πιθανότητες για αποβολή ή πρόωρη γέννα. Γυναίκες με χαμηλά επίπεδα Β12 έχουν κατά τρεις φορές αυξημένο κίνδυνο να φέρουν στον κόσμο παιδί με γενετικές ανωμαλίες. 


Υγεία εγκεφάλου

Η βιταμίνη Β12 παίζει κομβικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία των νευρώνων του εγκεφάλου. Η εγκεφαλική ατροφία που που σημαίνει ότι υπάρχει απώλεια νευρώνων του εγκεφάλου, σχετίζεται με την άνοια και την απώλεια μνήμης. Σε μια τυχαία δοκιμή, μεγαλύτεροι ενήλικες σε πρώιμα στάδια άνοιας στους οποίους χορηγήθηκαν συμπληρώματα βιταμίνης Β12 για να μειώσουν την ομοκυστεΐνη στο αίμα, παρουσίασαν μείωση στον ρυθμό της γνωστικής και κλινικής κατάπτωσης. 

Σε μια άλλη μελέτη διαπιστώθηκε ότι τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Β12, ακόμα και όταν είναι σε ένα συνηθισμένο εύρος, ευθύνονταν στη φτωχή απόδοση της μνήμης. Ωστόσο χρειάζονται περισσότερες μελέτες προκειμένου οι ερευνητές να είναι απολύτως βέβαιοι σχετικά με τα συμπληρώματα Β12 και την επίδραση που έχουν στην απώλεια μνήμης και την άνοια. 


Πιθανά ρίσκα υγείας

Δεν έχει αναφερθεί κάποιος γνωστός κίνδυνος βλάβης υγείας που να σχετίζεται με τη βιταμίνη Β12. Ωστόσο τα συμπληρώματα της Β12 ενδέχεται να αλληλεπιδρούν με κάποιο τρόπο με φάρμακα που περιλαμβάνουν:

  • Χλωραμφενικόλη
  • Αναστολείς αντλίας πρωτονίων
  • Αναστολείς Η2
  • Μετφορμίνη

Αν κάνετε χρήση κάποιου φαρμάκου που περιέχει κάτι από τα παραπάνω, μιλήστε με τον γιατρό σας πριν λάβετε συμπλήρωμα βιταμίνης Β12. 


Κατάλληλη δοσολογία

Η συνιστώμενη καθημερινή δοσολογία βιταμίνης Β12 για ενήλικες είναι 2,4 μικρογραμμάρια. Τη βιταμίνη Β12 μπορεί να τη λάβει κανείς σε ζωϊκά προϊόντα, όπως αυγά, ψάρια, γάλα, πουλερικά και προϊόντα ζύμης. Η βιταμίνη Β12 δεν συναντάται σε φυτικές τροφές γι' αυτό και τα επεξεργασμένα δημητριακά πρωϊνού συστήνονται για τους vegetarians (χορτοφάγους).


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το περιεχόμενο του παρόντος διαδικτυακού ιστοτόπου δεν αποτελεί και δεν μπορεί να εκληφθεί ως ιατρική συμβουλή, διάγνωση, θεραπεία ή υπόδειξη. Όλες οι πληροφορίες παρέχονται στους αναγνώστες από επαγγελματίες υγείας, αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Δεν υπάρχει καμία πρόθεση το περιεχόμενο αυτό να υποκαταστήσει την εξατομικευμένη ιατρική συμβουλή, διάγνωση, πρόγνωση ή θεραπεία.


Χώρος ζωής, σημείο φροντίδας #carespot

Σχολίασε

Γράψε ένα σχόλιο για ένα άρθρο και κέρδισε 50 πόντους!

για να σχολιάσεις. Αν δεν έχεις λογαριασμό, δημιούργησε σε 1' .

ΣΧΕΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ